Seilaten kohti auringonlaskua? Lue vinkit veneen ostajalle

Veneen ostajan tehtävälista on pitkä, sillä vene pitää rahoittaa, rekisteröidä ja vakuuttaa, ja myöhemmin sitä pitää muistaa huoltaa ja korjata säännöllisin väliajoin. Ei huolta: veneharrastajan elämää helpottaaksemme teimme yhteenvedon perusasioista, jotka kuuluvat jokaisen veneilijän elämään.

Venelainalla rahoitus kuntoon
Veneen rekisteröinti on uuden omistajan perustoimenpide
Venevakuutus tuo turvaa veneellesi
Venevero puhuttaa vieläkin
Veneen katsastus luo turvallisuutta vesille

Purjevene vesillä auringonlaskun aikaan.
Veneen rahoittaminen kannattaa suunnitella tarkasti.

Venelainalla rahoitus kuntoon

Veneitä on tarjolla laidasta laitaan moneen tarpeeseen ja tarkoitukseen. Yhtä kaikki, vene on aina iso hankinta, ja siksi sen rahoittaminen tulisi suunnitella perusteellisesti. Joku on saattanut säästää venettä varten jo jonkin aikaa, mutta osa ei venekuumeeltaan malta säästää vuosikausia. Tällöin päädytään usein venelainaan tai osamaksuun.

Venelainalla tarkoitetaan usein käytännössä kulutusluoton ottamista. Kyseessä on siis lyhytaikainen laina, jossa on käytössä kaksi variaatiota: vakuudellinen ja vakuudeton laina.

Venelainoja myöntävät pankit ja rahoituslaitokset. Jokainen toimija myöntää lainaa omien ehtojensa puitteissa, mutta maksukykyinen asiakas voi saada kohtalaisen edullistakin venelainaa. Pääasiassa kuitenkin oletetaan, että hakija on täysi-ikäinen, hänellä on säännölliset tulot, eikä hänellä ole maksuhäiriöitä.

Osamaksuratkaisua puolestaan tarjotaan usein veneitä myyvän liikkeen puolesta.

1. Vakuudellinen venelaina

Kuten muissakin lainoissa, vakuuden käyttö helpottaa usein korkotaakkaasi huomattavasti ja on näin ollen edullisempi vaihtoehto kuin vakuudeton kulutusluotto. Yleensä itse vene, etenkin uusi, toimii lainan vakuutena. Pankki määrittelee vakuudeksi asetettavan kohteen vakuusarvon, veneiden kohdalla tämä on enintään noin 70 prosenttia ostohinnasta.

Vakuudellisia venelainoja myöntävät pääasiassa pankit. Jos olet keskittänyt raha-asiasi tiettyyn pankkiin, voit uskollisena asiakkaana saada jopa keskimääräistä paremman lainatarjouksen. Ympärilleen kannattaa kuitenkin katsoa ja pyytää lainatarjouksia myös muilta pankeilta.

2. Vakuudeton laina

Jos et halua asettaa lainallesi vakuuksia, voit hakea vakuudetonta kulutusluottoa veneen hankkimiseksi. Vakuudettoman luoton hankkiminen onnistuu yleensä nopeammin kuin vakuudellisen, sillä luotonantajan ei tarvitse arvioida asetettavan vakuuden arvoa.

Näin ollen lainan saaminen ei ole riippuvainen veneen ominaisuuksista, vaan pelkästään omasta maksukyvystäsi. Parhaimmassa tapauksessa sinun ei tarvitse yksityiskohtaisesti selittää, mihin tarkoitukseen vakuudeton luotto tulee.

Vakuudetonta venelainaa myöntävät pankkien lisäksi rahoituslaitokset. Esimerkiksi me Lainakamulla myönnämme vakuudetonta luottoa jopa 60 000 euroon saakka. Huomioi kuitenkin, että lainan suuruus, korko ja maksuaika määräytyvät taloudellisen tilanteesi mukaan.

Voit vertailla ja hakea vakuudetonta venelainaa helposti ja nopeasti netissä. Luotontarjoajia on paljon, ja vakuudeton luotto on lähtökohtaisesti aina kalliimpaa kuin vakuudellinen. Siksi luottojen kilpailuttaminen on erittäin suositeltavaa, jotta löytäisit timanttisen tarjouksen.

3. Myyjän tarjoama osamaksu

Jos olet hankkimassa veneesi liikkeestä, kannattaa tiedustella myös mahdollisuutta osamaksusopimukseen. Moni veneliike tekee yhteistyötä tietyn pankin tai rahoituslaitoksen kanssa, joka lopulta tekee luottopäätöksen. Yleinen maksuaika osamaksulla on 60 kuukautta.

Käytännössä osamaksu muistuttaa lainaa; asiakas maksaa kuukausittaisia lyhennyksiä korkojen ja kulujen kera. Lisäksi vene toimii osamaksusopimuksessa lainan vakuutena.

Osamaksussa on kuitenkin huomioitava lisäksi käsiraha, mikä on yleensä 10-30 prosenttia kauppahinnasta.

Periaatteessa kannattavin tapa rahoittaa vene olisi omilla säästöillä, sillä näin vältyt koroilta ja lisäkuluilta. Lisäksi voit iskeä rahat pöytään heti kättelyssä ja vene on heti sinun. Laina ja osamaksu ovat kuitenkin myös loistavia vaihtoehtoja, jos säästöjä ei ole tai niitä ei halua käyttää.

Tärkeää on kuitenkin:

a) kartoittaa maksukykysi ja budjettisi, jotta vene ei veisi sinua taloudelliseen ahdinkoon

b) kilpailuttaa eri lainavaihtoehdot ja -tarjoajat saadaksesi parhaan tarjouksen.

Veneen rekisteröinti on uuden omistajan perustoimenpide

Ostit sitten uuden veneen liikkeestä tai käytetyn veneen yksityiseltä myyjältä, tulee sinun huomioida veneen ensi- tai muutosrekisteröinti. Vesikulkuneuvorekisteriä ylläpitää Trafi. Vähintään 5,5 metriä pitkä purje- tai moottorivene on rekisteröitävä, samoin kuin vesikulkuneuvot, jotka ovat alle 5,5 metriä pitkiä, mutta niiden moottoriteho on vähintään 15 kilowattia.

Veneen voi rekisteröidä joko sähköisesti Trafin sivuilla tai asioimalla paikan päällä sopimusrekisteröijän toimipisteessä. Ensirekisteröinnin hinta on 30 euroa, omistajan ja haltijan muutos maksaa 20-30 euroa riippuen siitä, hoidetaanko rekisteröinti sähköisesti vai toimipisteessä. Rekisteröinnin edellytyksenä on, että vene otetaan käyttöön Suomessa.

Veneilyturvallisuuden puitteissa Trafi kieltäytyy puolestaan rekisteröimästä veneitä, joissa on ylisuuri moottori. Tällä tarkoitetaan veneitä, joissa valmistajan määrittelemät maksimitehot on ylitetty. Ilmiö kohdistuu kuitenkin lähinnä vanhempiin veneisiin.

Rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää vesiliikenteessä. Jos näin kuitenkin toimii, on tiedossa ainakin sakkorangaistus.

Venevakuutus tuo turvaa veneellesi

Aivan kuten muillekin ajopeleille, myös veneelle on hyvä ottaa vakuutus. Vakuutushan ei sinänsä ole pakollista, mutta vaikka itse olisitkin aallokkojen herra, voi veneesi joutua esimerkiksi ilkivallan tai varkauden kohteeksi, puhumattakaan myrskyn aiheuttamista vahingoista.

Samoin kuin lainantarjoajat, myös vakuutusyhtiöt kannattaa kilpailuttaa. Vakuutuksen kilpailuttamisessa ei kannata tuijottaa pelkästään hintaa, vaan kiinnitä huomiota myös vakuutusehtoihin ja omavastuiden määriin.

Vakuutusyhtiöt tarjoavat eritasoisia vakuutuksia, joista kattavimmat korvaavat pohjakosketuksesta ja karilleajosta henkilövahinkoihin ja oikeudenkäyntikustannuksiin. Osa vakuutuksista voi myös esimerkiksi korvata noston ja telakoinnin, muttei talvisäilytyksen aikana sattuneita lumivahinkoja.  Nämäkin vaihtelevat yhtiöittäin ja tasoittain, muista siis vertailu!

Päällekkäisten vakuutuksien välttäminen voi olla hyvä idea. Esimerkiksi jos sinulla itselläsi ei ole mahdollisuutta itse nostaa, kuljettaa ja laskea venettä, saatat tarvita erillisen yrityksen palveluita tätä varten. Jos yrityksellä on vakuutus näitä toimenpiteitä varten, ei sinun tarvitse ottaa sitä itse.  Varmista tässä tapauksessa kuitenkin aina ensin yrityksen vakuutustilanne ja kattavuus.

Venevero puhuttaa vieläkin

Vuoden 2016 lopulla hallituksen budjettivalmisteluissa nousi esille lakiluonnos moottoripyörä- ja veneverosta. Sen mukaan veneen omistaja saisi maksettavakseen vuodessa 100-300 euroa veroa riippuen veneen koosta ja moottorin tehosta.

Lakiluonnos keräsi rutkasti keskustelua ja ennen kaikkea vastustusta. Ehdotus sai aikaan myös sen, että ennätysmäärä veneitä vedettiin pois Trafin rekisteristä verojen pelossa.

Lopulta lakiluonnos kaatui hallituksen peruessa moottoripyörä- ja veneveron. Syynä oli kritiikissäkin toistunut alhainen verotuotto.

Välillä edelleen spekuloidaan veneveron paluusta, mutta toistaiseksi asiasta ei ole tuotu julkisuuteen uusia suunnitelmia.

Veneen katsastus tuo turvallisuutta vesille

Toisin kuin auton kohdalla, veneen katsastaminen ei ole pakollista. Se on kuitenkin erittäin suotavaa, sillä se lisää yleistä turvallisuutta vesillä ja edesauttaa sitä, että vene toimii niin kuin pitääkin. Joskus myös tietyt vakuutusyhtiöt antavat alennuksia venevakuutuksesta, jos katsastus on hoidettu.

Veneiden katsastuksesta vastaavat pursi- ja veneseurat ja heidän valtuutetut katsastajansa. Monessa tapauksessa seurat tosin edellyttävät katsastusta laituripaikan saamiselle ja seuran lipun käyttämiselle.

Myös seuraan kuulumaton voi joissain tapauksissa katsastuttaa veneensä, mutta tämä riippuu täysin seurasta. Kaikki eivät sitä salli. Seuran X jäsen voi yleensä katsastuttaa veneensä seuralla Y, mutta tällöin veneilijän on huolehdittava asianmukaisten papereiden toimittamisen omalle seuralleen.

Katsastuksessa on yleensä kaksi vaihetta: peruskatsastus ja vuosikatsastus:

  • Veneen peruskatsastus suoritetaan viiden vuoden välein, kun vene on vaihtanut omistajaa tai kun vene on vaurioitunut niin, että seura vaatii täten tarkastusta. Katsastus suoritetaan sekä maalla että vesillä. Tarkastelun kohteena ovat runko, sisäpuoli sekä moottori.
  • Veneen vuositarkastus tehdään nimensä mukaisesti vuosittain. Tällöin tarkastellaan etenkin varusteita ja laitteita, jotka ovat välttämättömiä turvallisuuden kannalta.

Katsastuksen hinta riippuu seurasta, mutta jäsenten katsastusmaksut liikkuvat noin 15-20 euron välillä.  Vierailevan seuran jäsenelle katsastus on kalliimpi.

Veneet jaotellaan seuraaviin katsastusluokkiin niiden rakenteen, varustuksen ja purjehdusalueen mukaisesti:

KATSASTUSLUOKKA 1: AVOMERI

Veneet, jotka soveltuvat avomerellisiin olosuhteisiin rakenteeltaan ja kunnoltaan, ja jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia.

Purjehdusalue: Itämeri lahtineen, Pohjanmeren, Ruotsin, Norjan ja Kuolan niemimaan rannikot, Brittein saaret, Biskajan, Espanjan ja Portugalin rannikko sekä Välimeri (= Euroopan rannikkovedet ja Välimeri).

KATSASTUSLUOKKA 2: RANNIKKO

Veneet, jotka soveltuvat rakenteensa ja kuntonsa puolesta meriolosuhteisiin rannikon läheisyydessä. Avomeriveneiden lisäksi myös rannikkoveneiden on oltava riittävän omavaraisia.

Purjehdusalue: Perämeri ja Suomenlahti, suotuisissa olosuhteissa Pohjois-Itämeren Hanko-Gotlanti linjan länsipuoli sekä Etelä-Itämeren linjan Öölanti-Bornholm Regen länsipuolella.

KATSASTUSLUOKKA 3: SAARISTO

Veneet, jotka soveltuvat kuntonsa ja rakenteensa puolesta veneilyyn saaristossa ja sisävesillä.

Purjehdusalue: Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeri, Suomenlahden perukka Viipurinlahdelle ja Saimaan kanava sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkku ja Helsinki-Tallinna-väli.

KATSASTUSLUOKKA 4: SUOJAISAT VESIALUEET

Veneet, jotka sopivat rakenteensa ja kuntonsa puolesta suojaisille vesialueille ja purjehdustapahtumiin valvotuissa olosuhteissa.